Hilversum – Een dikke rood-wit-gele streep op de grond geeft aan welke kant van de gang schoon (geen corona) en welke kant “vuil” (wel corona) is. Het trappenhuis doet dienst als omkleed plek voor het personeel en de verpleeggang waar twee weken geleden nog long patiënten werden behandeld, staat nu vol met afvalbakken en handpompen desinfecterende zeep. Merem Medische Revalidatie in Hilversum maakt zich op voor de eerste corona patiënten uit Ziekenhuis Tergooi die donderdag arriveren.
Het gaat in eerste instantie om twee patiënten, vertellen longarts Eline bij de Vaate en divisiemanager volwassenen – waar ook de longkliniek onder valt – Linsey de Winter. Dat aantal wordt langzaam uitgebouwd naar zes en in het uiterste geval tien. “Niet omdat we niet meer bedden hebben, normaal behandelen we hier veertig longpatiënten, maar omdat we net meer handjes aan het bed hebben.”
Complexe patiënten
Merem verwacht de meer “complexe” zieken binnen te krijgen. Patiënten die na een langdurige ziekenhuisopname ernstig verzwakt zijn en al longproblemen hadden of die door het virus gekregen hebben, Het revalidatiecentrum kan deze patiënten voorzien van zuurstof als dat nodig is. In acht van de negen kamers is dat namelijk aanwezig en er is een mobiele unit. Bij de Vaate benadrukt dat het dus niet gaat om (mechanische) beademing. “Dat gebeurt echt alleen in het ziekenhuis. Daar zijn wij ook niet voor toegerust.”
Vorige week vrijdag werd intern het besluit genomen om een deel van de longkliniek open te stellen voor coronapatiënten. Vijf dagen eerder moest Merem de behandeling van de eigen longpatiënten namelijk stoppen. “Heel vervelend voor hen, maar we konden hun gezondheid hier onvoldoende garanderen. Het gaat om stabiele, maar wel chronisch zieke mensen. Brengt een bezoeker, medewerker of nieuwe patiënt toch het virus met zich mee, dan heb je een uitbraak onder een heel kwetsbare groep”, aldus Bij de Vaate.
Schuiven
Nu de longkliniek leegstaat wil Merem haar verantwoordelijkheid nemen. “Ook al vraagt dit een andere inzet van personeel en middelen en is het nog niet duidelijkheid hoe dit proces vergoed gaat worden. Gesprekken met zorgverzekeraars lopen nog”, zegt de Winter. We zetten zoveel mogelijk gespecialiseerd personeel in op de corona-afdeling. Dat betreft niet alleen longartsen en -verpleegkundigen, maar ook fysiotherapeuten, een diëtist, psycholoog en maatschappelijk werk. Daarnaast zullen we mogelijk ook ondersteuning nodig hebben van personeel van andere afdelingen. Er wordt nu al met personeel geschoven, want ook wij hebben te maken met zieken. Wie verkouden is, blijft thuis. Bovendien draaien onze revalidatieafdelingen voor mensen die bijvoorbeeld een beroerte hebben gehad, zoveel mogelijk door. En in de mytylschool wordt noodopvang verzorgt voor kinderen van ouders in vitale beroepen. We doen dus een behoorlijk beroep op de veerkracht van onze mensen.”
Volledig afhankelijk
Om te weten wat ze precies te wachten staat, hebben Bij de Vaate en haar collega’s onder andere contact met grote ziekenhuizen en een gespecialiseerd longcentrum in Horn, Limburg. Daar worden nu ongeveer acht coronapatiënten opgevangen. “Het gaat voor om praktische zaken”, zegt Bij de Vaate. “Hoeveel verpleegkundigen heb je bijvoorbeeld nodig op een patiënt? We hebben natuurlijk wel verstand van longproblemen, maar dit is toch een heel andere doelgroep. Onze eigen patiënten komen uit een thuissituatie, revalideren hier en zijn voor een groot deel zelfredzaam. Deze patiënten zijn volledig afhankelijk van verpleegkundige zorg. Daarom bouwen we het aantal patiënten ook langzaam op. We kunnen tegen onverwacht zaken aanlopen en die zijn met twee zieken beter op te lossen dan als de hele afdeling vol ligt.”
Gele schorten
In de vleugel waar het vanaf donderdag allemaal moet gebeuren worden de laatste zaken aangepakt. “Er zijn meer spanbrillen nodig”, laat een medewerker aan Bij de Vaate weten. De deuren naar de vleugel zitten al zoveel mogelijk dicht. Op alle toegangsdeuren hangen briefjes met “Stop, niet betreden”. De woonkamer van de longpatiënten is nu de rustruimte voor het personeel. In het trappenhuis liggen stapels met mondkapjes en haarnetjes klaar. Ook is er al geoefend, getuige een mondkapje en short aan de kapstok voor “gebruikte schorten”.
“Logistiek is het een hele puzzel”, glimlacht Bij de Vaate. “Je moet bij alles nadenken over een schone en vuile zone. Het moet namelijk voor de medewerkers volledig veilig zijn. Zo scholen we het personeel ook in het aan- en uittrekken van de beschermende kleding. Dit is geen rocket science, maar we zijn het niet gewend en het moet wel echt secuur gebeuren. Ook door de schoonmaakploeg en de technische dienst als ze een lamp komen vervangen.”
Voor veel medewerkers is de hele operatie behoorlijk spannend, weet de Winter. Per nieuwsbrief worden ze dagelijks op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen, maar toch kunnen er twijfels en onzekerheden zijn. Merem heeft daarom interne het bureau #Helden opgezet voor psychische ondersteuning van medewerkers. “Patiënten die al weken in eenzaamheid heel erg ziek zijn. Geen contact kunnen hebben met partner, ouders of kinderen. Dat kan er enorm inhakken”.
Bron: www.merem.nl
Maandelijks de gratis nieuwsbrief in je email ontvangen! Een nieuwsbrief vol wetenswaardigheden voor mensen met (ernstig) astma. Meld je dan nu aan